Framtidens yrkesutbildning

Yrkesutbildning på gymnasial nivå är den mest efterfrågade utbildningsbakgrunden när svenska företag ska rekrytera. Bristen på yrkesutbildade är dock stor och kommer att växa kraftigt i framtiden. Åtgärder för att fler ska vilja och kunna läsa en yrkesutbildning på gymnasienivå är helt avgörande för att åstadkomma en bättre matchning på arbetsmarknaden, motverka arbetslöshet och möta kompetensbehovet inom både privat och offentlig sektor.

Läs mer

Näringslivets kompetensförsörjning är avgörande för Sveriges konkurrenskraft och vårt gemensamma välstånd. Under en följd av år har det dock blivit allt svårare för svenska företag att rekrytera medarbetare. Innan corona-krisen hade sju av tio företag svårt att hitta rätt kompetens. Vart femte rekryteringsförsök misslyckas helt, trots en hög och växande arbetslöshet.

Den utbildningsbakgrund som de allra flesta företag efterfrågar är gymnasial yrkesutbildning – alltså medarbetare som är yrkesutbildade i gymnasieskolan eller på Komvux. Fler än hälften av arbetsgivarna uppgav att det råder brist på nyutexaminerad och yrkeserfaren personal på gymnasienivå under 2019.

Tyvärr läser allt färre gymnasielever ett yrkesprogram. Andelen elever av en årskull som läser en yrkesutbildning har sjunkit från cirka 31,5 procent läsåret 2011–2012 till 26 procent 2019–2020. Och trenden är fallande. Detta trots att gymnasialt yrkesutbildade alltså är mycket efterfrågade på arbetsmarknaden, med mycket goda jobbmöjligheter för den som tar examen.

Svenskt Näringsliv har analyserat framtidens arbetsmarknad för yrkesutbildade, med utgångspunkt i officiell statistik och prognoser från SCB. Slutsatserna är alarmerande 2035 kommer Sverige sakna 290 000 yrkesutbildade. Dessutom riskerar stora grupper ”felutbildade” unga att hamna i arbetslöshet. För att förbättra matchningen på arbetsmarknaden och möta kompetensbehovet inom både privat och offentlig sektor måste andelen som tar examen från en gymnasial yrkesutbildning öka från 30 till 40 procent. Det betyder att det behövs drygt 18 000 fler elever på yrkesprogrammen, varje år.

Projektet Framtidens yrkesutbildning har i ett antal rapporter kartlagt problemet med dagens utbildningssystem och kommit fram till sex huvudsakliga problemområden:

  1. Utbudet matchar inte arbetsmarknadens behov

  2. Kommunerna tar inte ansvar för utbudet

  3. För få vill gå ett yrkesprogram

  4. För få kan gå ett yrkesprogram.

  5. Resultaten är för dåliga.

  6. Branscherna kan inte påverka utbildningarnas innehåll.

Projekret pågick mellan åren 2020 och 2023.

Kontaktpersoner

Senaste artiklarna