Remisskritik mot återinförd revisionsplikt
Remissrundan för den utredning som haft i uppdrag överväga och föreslå åtgärder för att motverka att företag används för att begå brott och andra oegentligheter har nyligen avslutats. I utredningens uppdrag ingick bland annat att redovisa för- och nackdelar med det nuvarande undantaget från revisionsplikt för små aktiebolag. Efter avslutad remissrunda står det klart att det finns starka argument mot återinförande av revisionsplikten för alla aktiebolag. Svenskt Näringsliv framhöll i sitt remissyttrande att ett återinförande av revisionsplikten skulle innebära en generell försämring av företagandets förutsättningar och en ökning av den administrativa börda som bärs av den stora majoriteten hederliga företag. Flera andra näringslivsorganisationer framför liknande synpunkter. Bland dessa kan nämnas revisorsorganisationen FAR, som i sitt yttrande anför att de är tveksamma om en återinförd revisionsplikt för de minsta bolagen står i proportion till den avsedda nyttan.
Bland de myndigheter som är tveksamma till ett obligatoriskt krav på revision för alla aktiebolag märks Bolagsverket, Revisorsinspektionen och Tillväxtverket. Bolagsverket anger i sitt remissvar att ett återinförande skulle ”drabba de skötsamma företagen (som de flesta företagen är) genom både höga kostnader och ökad administration. Därutöver skulle ett återinförande leda till att svensk rätt distanserar sig från vad som gäller i våra grannländer och andra länder i EU.” Med hänsyn till kompetensbristen på revisionsmarknaden, (som påverkas ytterligare av det nya kravet på granskning av hållbarhetsrapporter som gäller från 2024), anser Revisorsinspektionen att det är tveksamt om ett krav på revisor för alla aktiebolag kan genomföras ens inom den mycket långa övergångsperiod på fem år som utredningen bedömer är nödvändig för befintliga aktiebolag. Tillväxtverket påpekar i sitt remissyttrande att den rekommenderade övergångsperioden för befintliga aktiebolag skulle utgöra en konkurrensnackdel för nystartade små företag i en period de behöver fler möjligheter att växa, inte färre.
Det är oroande att några remissinstanser, trots att utredningen konstaterar att brottsbekämpning inte är det primära syftet med revision, förordar revisionsplikt som åtgärd för att förhindra brott. De bortser därmed från konsekvenserna för den absoluta majoriteten av alla företag (oavsett storlek) som bedriver en seriös verksamhet helt i enlighet med de krav som ställs. Att dessa företag ska belastas med ytterligare kostnader och administrativa krav till följd av den ökade brottsligheten är både oproportionerligt och ineffektivt.
Ett robust system med riskbaserade åtgärder och riktade myndighetskontroller är ett väsentligt bättre verktyg i kampen mot brottsligheten än revisionsplikt och andra generella försämringar av företagens villkor. Utredningens förslag att stärka Bolagsverkets kontrollerande verksamhet ligger väl i linje med detta. Att uppmärksamma och vända den långvariga utveckling som innebär att Skatteverkets kontrollåtgärder minskar i antal borde också prioriteras. Att myndigheternas befintliga befogenheter och kontrollverksamhet används på effektivast möjliga bör vara en självklarhet.
Om revisionsplikten återinförs skulle Sverige tillsammans med Cypern bli de enda länderna i EU som ställer krav på att alla aktiebolag ska anlita en revisor. Redan de gränsvärden för revision som idag gäller för svenska bolag är mycket låga i jämförelse med de allra flesta jämförbara länder, vilket uppmärksammats av Förenklingsutredningen som i sitt betänkande förordade av en höjning av de svenska trösklarna och ett utökat undantag från revisionsplikten. Mot bakgrund av regeringens offensiva förenklingsagenda och den uttalade ambitionen att minska regelbördan och företagens administrativa kostnader vore ett återinförande av revisionsplikten direkt kontraproduktivt.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
