Satsa på rätt digitala förenklingsreformer
För ett par veckor sedan öppnade Bolagsverket sin tjänst för digital ingivning av årsredovisningar i mindre s.k. K2 företag. I samband med detta gav regeringen Bolagsverket ett förlängt uppdrag att utöka tjänsten till att omfatta alla företag. För att rapportera elektroniskt krävs att företaget använder sig av ett av de redovisningssystem som klarar att konvertera årsredovisningen till XBRL-format (för närvarande tre stycken). Det går alltså inte att själv skapa det dokument som krävs för att skicka in årsredovisningen elektroniskt. Den metod man valt för elektronisk inrapportering kan därför upplevas som krånglig. Någon konsekvensanalys som på ett objektivt sätt jämför olika metoder för elektronisk inrapportering har aldrig genomförts, vilket Svenskt Näringsliv tidigare påpekat i olika sammanhang och senast i en skrivelse till de berörda departementen. Trots detta framgår av Näringsdepartementets nya uppdragsbrev att det långsiktiga målet är att alla företag ska lämna in årsredovisningen elektroniskt. Konsekvenserna av ett sådant obligatorium är inte heller utredda.
I sin senaste rapport till Näringsdepartementet har Bolagsverket räknat på besparingseffekter av elektronisk ingivning av årsredovisningen. Dessa överskattar grovt den potentiella nyttan med tjänsten. De data beräkningarna är baserade på togs fram för 10 år sedan i intervjuer med fyra stycken företag. Intervjuerna utgick från en helt annan utformning av den elektroniska tjänsten för ingivning än den som Bolagsverket faktiskt sedermera lanserat. Detta gör att beräkningarna blir missvisande. I den nya tjänsten har endast det slutliga ledet i företagens inrapporteringsprocess – själva ingivningen till Bolagsverket – digitaliserats. Resterande moment kommer även i fortsättningen ske manuellt. Tvärtemot vad Bolagsverket uppger är det därför svårt att se att tjänsten för elektronisk ingivning av årsredovisningen innebär någon tidsbesparing alls.
Att införandet av tjänsten skulle minska företagens administrativa börda kan därmed ifrågasättas. Det vore därför synd om utvecklingen av tjänsten prioriterades över mer angelägna digitala förenklingsreformer. Elektronisk inrapportering av årsredovisningen kan exempelvis inte ses som ett led att slopa bokföringslagens krav på att arkivera mottagna papperskvitton i original, vilket antyds i regeringens uppdragsbrev. Trots flera olika propåer från näringslivet har ännu inte något initiativ tagits från regeringens sida att effektivisera regelverket och ta bort pappershanteringen. Enligt en undersökning tar ett manuellt hanterat utläggskvitto i genomsnitt 24 minuter att hantera. En digitaliserad process innebär att tiden kan reduceras ner till åtta minuter. Med hänsyn till att större företag kan hantera i storleksordningen 20 000 utläggskvitton om året är det lätt att förstå att besparingspotentialen här är väsentlig. Det ska jämföras med den eventuella tidsbesparing det kan medföra att slippa klistra igen ett kuvert med årsredovisningen en gång om året.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
