Satsa på rätt digitala förenklingsreformer
För ett par veckor sedan öppnade Bolagsverket sin tjänst för digital ingivning av årsredovisningar i mindre s.k. K2 företag. I samband med detta gav regeringen Bolagsverket ett förlängt uppdrag att utöka tjänsten till att omfatta alla företag. För att rapportera elektroniskt krävs att företaget använder sig av ett av de redovisningssystem som klarar att konvertera årsredovisningen till XBRL-format (för närvarande tre stycken). Det går alltså inte att själv skapa det dokument som krävs för att skicka in årsredovisningen elektroniskt. Den metod man valt för elektronisk inrapportering kan därför upplevas som krånglig. Någon konsekvensanalys som på ett objektivt sätt jämför olika metoder för elektronisk inrapportering har aldrig genomförts, vilket Svenskt Näringsliv tidigare påpekat i olika sammanhang och senast i en skrivelse till de berörda departementen. Trots detta framgår av Näringsdepartementets nya uppdragsbrev att det långsiktiga målet är att alla företag ska lämna in årsredovisningen elektroniskt. Konsekvenserna av ett sådant obligatorium är inte heller utredda.
I sin senaste rapport till Näringsdepartementet har Bolagsverket räknat på besparingseffekter av elektronisk ingivning av årsredovisningen. Dessa överskattar grovt den potentiella nyttan med tjänsten. De data beräkningarna är baserade på togs fram för 10 år sedan i intervjuer med fyra stycken företag. Intervjuerna utgick från en helt annan utformning av den elektroniska tjänsten för ingivning än den som Bolagsverket faktiskt sedermera lanserat. Detta gör att beräkningarna blir missvisande. I den nya tjänsten har endast det slutliga ledet i företagens inrapporteringsprocess – själva ingivningen till Bolagsverket – digitaliserats. Resterande moment kommer även i fortsättningen ske manuellt. Tvärtemot vad Bolagsverket uppger är det därför svårt att se att tjänsten för elektronisk ingivning av årsredovisningen innebär någon tidsbesparing alls.
Att införandet av tjänsten skulle minska företagens administrativa börda kan därmed ifrågasättas. Det vore därför synd om utvecklingen av tjänsten prioriterades över mer angelägna digitala förenklingsreformer. Elektronisk inrapportering av årsredovisningen kan exempelvis inte ses som ett led att slopa bokföringslagens krav på att arkivera mottagna papperskvitton i original, vilket antyds i regeringens uppdragsbrev. Trots flera olika propåer från näringslivet har ännu inte något initiativ tagits från regeringens sida att effektivisera regelverket och ta bort pappershanteringen. Enligt en undersökning tar ett manuellt hanterat utläggskvitto i genomsnitt 24 minuter att hantera. En digitaliserad process innebär att tiden kan reduceras ner till åtta minuter. Med hänsyn till att större företag kan hantera i storleksordningen 20 000 utläggskvitton om året är det lätt att förstå att besparingspotentialen här är väsentlig. Det ska jämföras med den eventuella tidsbesparing det kan medföra att slippa klistra igen ett kuvert med årsredovisningen en gång om året.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...