Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.

jobb: svetsare

Yrkesutbildning efterfrågas hett av företagen i Rekryteringsenkäten 2018. Hälften av dem vill rekrytera personer med utbildning från gymnasiets yrkesprogram och vart fjärde företag efterfrågar personer med yrkeshögskola eller eftergymnasial yrkesutbildning.

Emelie Nordström

"Klarar företag inte att hitta kompetensen de behöver kan de inte bidra till vårt gemensamma välstånd", säger Emelie Nordström, arbetsmarknadsexpert.

Foto: Ernst Henry Photography

Rekryteringssvårigheterna har ökat i hela landet och i stort sett i alla branscher sedan den förra Rekryteringsenkäten genomfördes för två år sedan. Allra mest drabbade är företag inom bygg och installation. 

Att inte hitta personer med rätt yrkeserfarenhet uppges vara den vanligaste orsaken till rekryteringsproblemen och därefter uppger företagen att en brist på personer med rätt attityd och engagemang kommer. Den tredje vanligaste orsaken är brist på personer med rätt utbildning.

Rekryteringsenkäten 2018 visar att informella kontakter och nätverk fortsatt är det vanligaste sättet att rekrytera. Det använder vart tredje företag. Rekrytering via sociala medier har ökat och används nu av hälften av företagen. 45 procent använder sig av Arbetsförmedlingen och 44 procent av annonsering.

Kompetensbristen får allvarliga konsekvenser när företag inte kan svara upp mot kundernas behov och tvingas tacka nej till order och uppdrag.

– Vart tredje företag har tvingats lägga sina expansionsplaner på hyllan på grund av svårigheterna att rekrytera, framför allt drabbar det mindre företag, säger Emelie Nordström, arbetsmarknadsexpert.

Det är allvarligt inte bara för det enskilda företaget utan ur ett större perspektiv även för Sveriges konkurrenskraft, påpekar hon.

– Klarar företag inte att hitta kompetensen de behöver kan de inte bidra till vårt gemensamma välstånd. 

Svårigheter att hitta rätt personal har lett till att många företag har börjat tänka nytt och bredare i sin rekrytering. Ett exempel är att arbetsgivare satsar på egna utbildningar för att lära upp nyanställda och jobbar mer med sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera personal. En annan väg är att bredda rekryteringsbasen.

– Allt fler företag tänker bredare kring de grupper man rekryterar ur. Det är positivt. En tydlig tendens är att traditionellt mans- och kvinnodominerade branscher ser sig om efter det mindre dominerande könet. De bygger upp en ny kompetenspool. 

Hälften av företagen i enkäten efterfrågar personer med utbildning från gymnasiets yrkesprogram. Ett av tre företag vill anställa personer med högskoleutbildning. 27 procent av företagen har försökt att anställa personer med yrkeshögskola eller eftergymnasial yrkesutbildning och 14 procent vill anställa från gymnasieskolans högskoleförberedande program.

För att komma tillrätta med rekryteringsproblemen krävs strukturella reformer på arbetsmarknaden. 

– Det behövs riktade insatser som höjer utbildningarnas kvalitet och relevans. Med en tydligare koppling mellan skola och näringsliv utbildas personer som arbetsmarknaden behöver.

Samtidigt som kompetensbristen är alarmerande står många utsatta grupper utanför arbetsmarknaden. För att de ska få möjlighet att få ett första jobb behöver arbetsmarknaden bli mer inkluderande, enligt Emelie Nordström. 

Ladda ner rapporten här

Ur Rekryteringsenkäten 2018 

-För fyra år sedan svarade 53 procent av företagen som försökt att rekrytera att det varit svårt att hitta rätt kompetens. Idag är den andelen 72 procent, en ökning med 19 procentenheter. 
-Vart tredje företag svarar att rekryteringssvårigheter hindrat en planerad expansion. 
-40 procent av företagen har fått minskad försäljning eller tvingats tacka nej till order eller uppdrag till följd av svårigheter att rekrytera medarbetare. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.