Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.

jobb: svetsare

Yrkesutbildning efterfrågas hett av företagen i Rekryteringsenkäten 2018. Hälften av dem vill rekrytera personer med utbildning från gymnasiets yrkesprogram och vart fjärde företag efterfrågar personer med yrkeshögskola eller eftergymnasial yrkesutbildning.

Emelie Nordström

"Klarar företag inte att hitta kompetensen de behöver kan de inte bidra till vårt gemensamma välstånd", säger Emelie Nordström, arbetsmarknadsexpert.

Foto: Ernst Henry Photography

Rekryteringssvårigheterna har ökat i hela landet och i stort sett i alla branscher sedan den förra Rekryteringsenkäten genomfördes för två år sedan. Allra mest drabbade är företag inom bygg och installation. 

Att inte hitta personer med rätt yrkeserfarenhet uppges vara den vanligaste orsaken till rekryteringsproblemen och därefter uppger företagen att en brist på personer med rätt attityd och engagemang kommer. Den tredje vanligaste orsaken är brist på personer med rätt utbildning.

Rekryteringsenkäten 2018 visar att informella kontakter och nätverk fortsatt är det vanligaste sättet att rekrytera. Det använder vart tredje företag. Rekrytering via sociala medier har ökat och används nu av hälften av företagen. 45 procent använder sig av Arbetsförmedlingen och 44 procent av annonsering.

Kompetensbristen får allvarliga konsekvenser när företag inte kan svara upp mot kundernas behov och tvingas tacka nej till order och uppdrag.

– Vart tredje företag har tvingats lägga sina expansionsplaner på hyllan på grund av svårigheterna att rekrytera, framför allt drabbar det mindre företag, säger Emelie Nordström, arbetsmarknadsexpert.

Det är allvarligt inte bara för det enskilda företaget utan ur ett större perspektiv även för Sveriges konkurrenskraft, påpekar hon.

– Klarar företag inte att hitta kompetensen de behöver kan de inte bidra till vårt gemensamma välstånd. 

Svårigheter att hitta rätt personal har lett till att många företag har börjat tänka nytt och bredare i sin rekrytering. Ett exempel är att arbetsgivare satsar på egna utbildningar för att lära upp nyanställda och jobbar mer med sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera personal. En annan väg är att bredda rekryteringsbasen.

– Allt fler företag tänker bredare kring de grupper man rekryterar ur. Det är positivt. En tydlig tendens är att traditionellt mans- och kvinnodominerade branscher ser sig om efter det mindre dominerande könet. De bygger upp en ny kompetenspool. 

Hälften av företagen i enkäten efterfrågar personer med utbildning från gymnasiets yrkesprogram. Ett av tre företag vill anställa personer med högskoleutbildning. 27 procent av företagen har försökt att anställa personer med yrkeshögskola eller eftergymnasial yrkesutbildning och 14 procent vill anställa från gymnasieskolans högskoleförberedande program.

För att komma tillrätta med rekryteringsproblemen krävs strukturella reformer på arbetsmarknaden. 

– Det behövs riktade insatser som höjer utbildningarnas kvalitet och relevans. Med en tydligare koppling mellan skola och näringsliv utbildas personer som arbetsmarknaden behöver.

Samtidigt som kompetensbristen är alarmerande står många utsatta grupper utanför arbetsmarknaden. För att de ska få möjlighet att få ett första jobb behöver arbetsmarknaden bli mer inkluderande, enligt Emelie Nordström. 

Ladda ner rapporten här

Ur Rekryteringsenkäten 2018 

-För fyra år sedan svarade 53 procent av företagen som försökt att rekrytera att det varit svårt att hitta rätt kompetens. Idag är den andelen 72 procent, en ökning med 19 procentenheter. 
-Vart tredje företag svarar att rekryteringssvårigheter hindrat en planerad expansion. 
-40 procent av företagen har fått minskad försäljning eller tvingats tacka nej till order eller uppdrag till följd av svårigheter att rekrytera medarbetare. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar.