NYHET29 december 2016

Så blir färdtjänstupphandlingarna bättre

Regeringen och flera fackförbund har kritiserat hur färdtjänstupphandlingar genomförs. Svenskt Näringsliv har pratat med representanter från taxibranschen för att höra vad de tycker. ”Upphandlarna har ett stort ansvar att ställa relevanta krav och förkasta orimligt låga anbud”, säger Abraham Dal, arbetsrättsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Lars Åberg är vd för Skellefteå Taxi.

Under hösten har den nya upphandlingslagstiftningen diskuterats flitigt. I debatten har färdtjänstupphandlingar pekats ut som problemfyllda av representanter från regeringen och flera fackförbund. Svenskt Näringsliv har pratat med representanter från branschen för att höra hur de tycker att upphandlingarna fungerar och om de har förslag på hur upphandlingarna kan förbättras.

Upphandlarna har ett stort ansvar

Precis som i många andra branscher är konkurrensen hård i taxibranschen. Det har lett till att det ofta är priset som avgör de offentliga upphandlingarna.

Här har lönebidrag kommit att spela en allt större roll i de offentliga upphandlingarna, eftersom företag som har anställda med lönebidrag kan lämna ett lägre pris i sina anbud jämfört med företag som inte får lönebidrag. Detta är problematiskt och påverkar konkurrensen i branschen.

– Våra medlemmar som har kollektivavtal kan omöjligt konkurrera med företag som har lönebidrag för delar av sin personal. Vi märker tydligt att lönebidragen snedvrider konkurrensen i branschen, säger Abraham Dal, arbetsrättsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Den upphandlande myndigheten måste ta ansvar för vilka anbud de antar, exempelvis bör de kontrollera om priset är realistiskt i relation till företagets kostnader. De bör även ställa krav på kvalitet som leverantörerna måste leva upp till. Om leverantörernas anbud inte lever upp till kraven så ska det förkastas. Den nya upphandlingslagstiftningen ger upphandlarna större utrymme att förkasta anbud.

– Det ligger ett stort ansvar på upphandlarna att analysera anbuden och förkasta om det är för lågt eller inte uppfyller kvalitetskraven. Idag varierar kraven på kvalitet mycket mellan kommunerna, om upphandlande myndigheter vill ha en viss kvalitét på tjänsten så måste de ställa krav på det, säger Abraham Dal.

De upphandlande myndigheterna kan exempelvis specifikt titta på lönekostnaden och avgöra om det är ett rimligt anbud eller inte.

– Vi ser prisdumpning bland färdtjänstupphandlingarna. De upphandlande myndigheterna borde i större utsträckning diskvalificera anbud som är för låga. Om ett anbud ligger under lönekostnaden så borde man kunna anta att det är för lågt, säger Alan Björk, styrelseordförande Björks Buss.

Ett annat problem är att upphandlande myndigheter inte följer upp om kraven, som de har ställt i förfrågningsunderlagen, efterlevs av leverantören under avtalsperioden.

– Genom att inte följa upp kraven som man ställt i upphandlingen så öppnar de upphandlande myndigheterna upp för de oseriösa bolagen att komma in på marknaden och slå ut de seriösa bolagen, säger Jennie Lööw, arbetsrättsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Allt svårare att lämna anbud

Generellt upplever många företag att förfrågningsunderlagen blivit alltmer komplexa och omfattande vilket gör att de måste lägga ner mer administrativt arbete för att fylla i dem. Detta gäller även för taxibolagen.

– Det krävs mer kunskap och erfarenhet av oss företagare att lämna anbud idag jämfört med tidigare. I och med att den offentliga marknaden är så viktig för oss så har vi inget val än att lägga ner det arbete och tid som krävs för att färdigställa våra anbud, säger Lars Åberg, vd för Skellefteå Taxi.

Samtidigt blir upphandlingarna allt större och ofta tilldelas en entreprenör ansvaret för hela den lokala marknaden. På mindre orter kan det leda till att resultatet av en upphandling avgör om företaget överlever eller inte. När den enskilda upphandlingen fått större betydelse så har antalet överprövningar ökat.

– Det blir allt vanligare att företag som förlorar en upphandling letar efter fel som antingen upphandlaren eller andra leverantörer gjort som de kan lämna in en överklagan på, säger Lars Åberg, vd för Skellefteå Taxi.

Alan Björk, styrelseordförande för Björks Buss, har ett förslag som skulle minska antalet överprövningar.

– Det vore bra om leverantörerna hade en begränsad tidsperiod då de kunde klaga på förfrågningsunderlaget. När den tidsperioden sedan har passerat så kan leverantörerna inte längre klaga på sakfel i underlaget. Det skulle städa bort många överprövningar, säger Alan Björk.

Lokal konkurrens

På flera orter har den lokala taxibranschen påverkats mycket av de stora upphandlingarna och det finns orter där det endast finns ett taxibolag kvar – bolaget som vann den senaste upphandlingen. För att gynna konkurrensen på den lokala marknaden, kan de upphandlande myndigheterna överväga att dela upp upphandlingarna i mindre delar så att flera företag kan vara leverantörer samtidigt. Detta blir också lättare att genomföra med den nya lagstiftningen.

– Det skulle gynna branschen, de lokala bolagen och upphandlande myndigheter om fler aktörer fick chans att vara leverantörer åt offentlig sektor, säger Jennie Lööw, arbetsrättsjurist Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Offentlig upphandling
Skriven avIda Fredriksson