Så blir färdtjänstupphandlingarna bättre

NYHET Publicerad

UPPHANDLING Regeringen och flera fackförbund har kritiserat hur färdtjänstupphandlingar genomförs. Svenskt Näringsliv har pratat med representanter från taxibranschen för att höra vad de tycker. ”Upphandlarna har ett stort ansvar att ställa relevanta krav och förkasta orimligt låga anbud”, säger Abraham Dal, arbetsrättsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Lars Åberg, vd för Skellefteå Taxi.

Lars Åberg är vd för Skellefteå Taxi.

Under hösten har den nya upphandlingslagstiftningen diskuterats flitigt. I debatten har färdtjänstupphandlingar pekats ut som problemfyllda av representanter från regeringen och flera fackförbund. Svenskt Näringsliv har pratat med representanter från branschen för att höra hur de tycker att upphandlingarna fungerar och om de har förslag på hur upphandlingarna kan förbättras.

Upphandlarna har ett stort ansvar

Precis som i många andra branscher är konkurrensen hård i taxibranschen. Det har lett till att det ofta är priset som avgör de offentliga upphandlingarna.

Här har lönebidrag kommit att spela en allt större roll i de offentliga upphandlingarna, eftersom företag som har anställda med lönebidrag kan lämna ett lägre pris i sina anbud jämfört med företag som inte får lönebidrag. Detta är problematiskt och påverkar konkurrensen i branschen.

– Våra medlemmar som har kollektivavtal kan omöjligt konkurrera med företag som har lönebidrag för delar av sin personal. Vi märker tydligt att lönebidragen snedvrider konkurrensen i branschen, säger Abraham Dal, arbetsrättsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Den upphandlande myndigheten måste ta ansvar för vilka anbud de antar, exempelvis bör de kontrollera om priset är realistiskt i relation till företagets kostnader. De bör även ställa krav på kvalitet som leverantörerna måste leva upp till. Om leverantörernas anbud inte lever upp till kraven så ska det förkastas. Den nya upphandlingslagstiftningen ger upphandlarna större utrymme att förkasta anbud.

– Det ligger ett stort ansvar på upphandlarna att analysera anbuden och förkasta om det är för lågt eller inte uppfyller kvalitetskraven. Idag varierar kraven på kvalitet mycket mellan kommunerna, om upphandlande myndigheter vill ha en viss kvalitét på tjänsten så måste de ställa krav på det, säger Abraham Dal.

De upphandlande myndigheterna kan exempelvis specifikt titta på lönekostnaden och avgöra om det är ett rimligt anbud eller inte.

– Vi ser prisdumpning bland färdtjänstupphandlingarna. De upphandlande myndigheterna borde i större utsträckning diskvalificera anbud som är för låga. Om ett anbud ligger under lönekostnaden så borde man kunna anta att det är för lågt, säger Alan Björk, styrelseordförande Björks Buss.

Ett annat problem är att upphandlande myndigheter inte följer upp om kraven, som de har ställt i förfrågningsunderlagen, efterlevs av leverantören under avtalsperioden.

– Genom att inte följa upp kraven som man ställt i upphandlingen så öppnar de upphandlande myndigheterna upp för de oseriösa bolagen att komma in på marknaden och slå ut de seriösa bolagen, säger Jennie Lööw, arbetsrättsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Allt svårare att lämna anbud

Generellt upplever många företag att förfrågningsunderlagen blivit alltmer komplexa och omfattande vilket gör att de måste lägga ner mer administrativt arbete för att fylla i dem. Detta gäller även för taxibolagen.

– Det krävs mer kunskap och erfarenhet av oss företagare att lämna anbud idag jämfört med tidigare. I och med att den offentliga marknaden är så viktig för oss så har vi inget val än att lägga ner det arbete och tid som krävs för att färdigställa våra anbud, säger Lars Åberg, vd för Skellefteå Taxi.

Samtidigt blir upphandlingarna allt större och ofta tilldelas en entreprenör ansvaret för hela den lokala marknaden. På mindre orter kan det leda till att resultatet av en upphandling avgör om företaget överlever eller inte. När den enskilda upphandlingen fått större betydelse så har antalet överprövningar ökat.

– Det blir allt vanligare att företag som förlorar en upphandling letar efter fel som antingen upphandlaren eller andra leverantörer gjort som de kan lämna in en överklagan på, säger Lars Åberg, vd för Skellefteå Taxi.

Alan Björk, styrelseordförande för Björks Buss, har ett förslag som skulle minska antalet överprövningar.

– Det vore bra om leverantörerna hade en begränsad tidsperiod då de kunde klaga på förfrågningsunderlaget. När den tidsperioden sedan har passerat så kan leverantörerna inte längre klaga på sakfel i underlaget. Det skulle städa bort många överprövningar, säger Alan Björk.

Lokal konkurrens

På flera orter har den lokala taxibranschen påverkats mycket av de stora upphandlingarna och det finns orter där det endast finns ett taxibolag kvar – bolaget som vann den senaste upphandlingen. För att gynna konkurrensen på den lokala marknaden, kan de upphandlande myndigheterna överväga att dela upp upphandlingarna i mindre delar så att flera företag kan vara leverantörer samtidigt. Detta blir också lättare att genomföra med den nya lagstiftningen.

– Det skulle gynna branschen, de lokala bolagen och upphandlande myndigheter om fler aktörer fick chans att vara leverantörer åt offentlig sektor, säger Jennie Lööw, arbetsrättsjurist Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ökad dialog ger fler anbud i Boden

UPPHANDLING I Boden prioriteras dialog med näringslivet för att skapa bra affärer för både kommunen och leverantörerna. ”Vi upplever många fördelar med att vi pratar mer med företagen, bland annat får vi fler anbud och bättre konkurrens”, säger Theresa Hägglund, upphandlingschef för Bodens kommun.
NYHET Publicerad:

Nya krav stoppar småföretag i upphandling

UPPHANDLING Riksdagen har röstat ja till arbetsrättsliga villkor vid offentlig upphandling. Svenskt Näringsliv befarar färre anbudsgivare, fler tolkningstvister, mer byråkrati och att den svenska modellen äventyras.
NYHET Publicerad:

Kommunens krav utesluter företag

UPPHANDLING Skellefteå kommun har nyligen avslutat en upphandling av resebyråtjänster. I upphandlingen har de ställt krav som exkluderar ett stort antal leverantörer. ”Jag undrar varför kommunen ställer krav som gör att färre leverantörer kan lämna anbud”, säger vd:n på en lokal resebyrå.
NYHET Publicerad:

Stoppa regeringens nya upphandlingslag

KOMMENTAR Regeringen har presenterat ett nytt förslag till upphandlingslagstiftning. Ändringarna är marginella i jämförelse med det tidigare förslaget som inte fick tillräckligt stöd. Den nya propån är förödande för konkurrensen och för seriösa företagare, skriver Carina Lindfelt och Birgitta Laurent.
NYHET Publicerad:

Dalakommun sprider fakta om upphandling

ÄLVDALEN Älvdalens kommun samlar information om andra myndigheters upphandlingar på sin hemsida. Reaktionerna är positiva. Företag hittar nya uppdrag och upphandlande myndigheterna får fler och bättre anbud.
NYHET Publicerad:

Bättre resultat när utbildning upphandlas som funktion

UPPHANDLING Utbildningsföretaget Lexicon vill se fler funktionsupphandlingar. ”Med ett funktionstänk i upphandlingen har leverantören större möjlighet att leverera det som beställaren efterfrågar och åstadkomma ett bättre resultat”, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.
NYHET Publicerad:

Digitala lösningar höjer kvalitén i äldreomsorgen

UPPHANDLING Företaget Phoniro levererar nya digitala lösningar till den offentliga och privata äldreomsorgen. Företaget upplever ett ökat intresse av de digitala tjänsterna från offentlig sektor och brukarna. ”Allt fler kommuner får upp ögonen för våra lösningar och idag efterfrågas de till och med av brukarna själva”, säger Stefan Timbäck, säljansvarig på Phoniro i Örebro.
NYHET Publicerad:

Umeå rundar lagen – stäms på en miljon

RÄTTSTVIST Umeå kommun gjorde upprepade inköp utanför ramavtalet. Till slut tröttnade Mathias Andersson, som har ett exklusivt avtal med kommunen, på att se affärer försvinna åt annat håll och stämde kommunen. Inköpen utanför avtalet har dessutom varit dyrare samtidigt som kommunen nu riskerar ett skadestånd.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

REGELKRÅNGEL Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Orimliga krav på raka päron i upphandlingar

OFFENTLIG UPPHANDLING Ett päron får inte se ut hur som helst. Det har fått Lars Renius, vd på Frukleveransen Sverige, att reagera.”Det är häpnadsväckande att kraven skiljer så mycket mellan privata och offentliga kunder. Varför kan de offentliga beställarna inte tänka mer kostnadseffektivt", säger han.
NYHET Publicerad:

Ny lagstiftning om offentlig upphandling

UPPHANDLING Nya EU-direktiv innebär att Sverige har fått tre nya lagar på området offentlig upphandling. Lagarna trädde i kraft den 1 januari 2017.
NYHET Publicerad:

Så blir färdtjänstupphandlingarna bättre

UPPHANDLING Regeringen och flera fackförbund har kritiserat hur färdtjänstupphandlingar genomförs. Svenskt Näringsliv har pratat med representanter från taxibranschen för att höra vad de tycker. ”Upphandlarna har ett stort ansvar att ställa relevanta krav och förkasta orimligt låga anbud”, säger Abraham Dal, arbetsrättsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
NYHET Publicerad:

"Krav på funktion i upphandlingar gynnar leverantörerna"

UPPHANDLING I november har Svenskt Näringsliv tillsammans med Upphandlingsmyndigheten anordnat tre seminarier om funktionsupphandling. ”Vi är pionjärer som går i bräschen för funktionsupphandlingar”, konstaterade Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling på Svenskt Näringsliv, på första seminariet i Malmö.
NYHET Publicerad:

Välkommet riksdagsbeslut om offentlig upphandling

UPPHANDLING Riksdagen har röstat ja till allianspartiernas motion om offentlig upphandling. "Det är glädjande, eftersom regeringens förslag var illa underbyggt och skulle orsakat betydande problem," säger Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Regeringens lagförslag ökar upphandlingskrånglet

KOMMENTAR Regeringen förslag till ny upphandlingslagstiftning riskerar att i onödan slå ut konkurrens och göra upphandlingar mer krångliga. Svenska företag och skattebetalarna är värda en bättre lösning, skriver Caroline af Ugglas, Svenskt Näringsliv, och Ulf Lindberg, Almega, i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Dålig kunskap om nya upphandlingsregler

UPPHANDLING 70 procent av medlemsföretagen har ingen kunskap om vad de nya upphandlingsreglerna innebär. De som konkurrerar om offentliga kontrakt anser att det är svårt att påverka kraven som ställs i upphandlingar, visar en undersökning bland medlemsföretagen.
NYHET Publicerad:

Innovativa och effektiva lösningar behövs i offentlig sektor

UPPHANDLING Den offentliga sektorn står inför stora ekonomiska utmaningar och är i behov av tjänster och produkter som effektiviserar verksamheten. Företaget Carefox har utvecklat ett digitalt system som hjälper hemtjänstföretag att planera och effektivisera sin verksamhet. ”Den offentliga sektorn är i stort behov av tjänster och produkter från innovativa företag”, säger Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenska modellen i gungning

ARBETSMARKNAD Respekten för att arbetsmarknadens parter fastställer villkoren för arbete genom kollektivavtal är grundmurad. Fram till nu. Med förslaget om nya upphandlingsregler åsidosätter regering och fack den svenska modellen, anser arbetsrättsjurist Lars Gellner.
NYHET Publicerad:

Ekonomiska anbudskrav försvårar för leverantörer

UPPHANDLING Vid byggupphandlingar ställer beställare ofta krav på att leverantören tecknar en säkerhet för bygget som garanterar en ekonomisk kompensation till beställaren om den valda leverantören inte kan slutföra projektet. Nu har en kommun begärt att ett intyg på säkerheten ska presenteras redan i anbudet. ”Det är inte klokt att varje anbudslämnare ska teckna en säkerhet utan att veta om den får kontraktet”, säger Carin Stoeckmann, vd på Byggmästar’n i Skåne.
NYHET Publicerad:

Ingen vinner på taktisk prissättning

UPPHANDLING Taktisk prissättning är ett växande problem. ”Det finns ingen vinnare i upphandlingar där taktisk prissättning förekommer, men det går att undvika sådana anbud”, säger Stefan Berglund, expert offentlig marknad på Almega Bemanningsföretagen.