Lärarbristen hämmar flickors teknikintresse

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET Lärare har en nyckelroll för att fler tjejer ska intressera sig för teknik, tro på sig själva och välja ett teknikyrke. Men bristen på behöriga tekniklärare är stor, och vissa lärare verkar dessutom känna obehag inför teknik som de inte tror sig kunna, enligt forskaren Ulrika Sultan.

Ulrika_Sultan

"Företagen lutar sig mot att det finns en stabil gymnasie- och grundskola där eleverna får med sig de kunskaper som företagen behöver. Men så är det inte idag", säger Ulrika Sultan.

Det går fortfarande trögt med att attrahera fler flickor till teknikområdet, även om det sakta blir bättre.

Ulrika Sultan, forskare i teknisk undervisning vid Linköpings universitet, har fördjupat sig i flickors teknikintresse. Bland annat har hon samarbetat med Teknikföretagen kring boken Teknik – 10 lektioner i att förändra världen, som stöd för tekniklärare.

En betydelsefull faktor är att flickor själva inte tror att de gillar teknik. Det finns nioåriga flickor som har bestämt sig för att de inte kan teknik, förklarar Ulrika Sultan.

– Det är ju oacceptabelt! Att vartannat barn anser sig vara otekniskt är ett stort problem för vårt samhälle. Jag är förvånad över att vi låter flickor prata om sig själva på det här viset. Det är som att de skulle säga att ”jag kommer aldrig kunna simma”.

Och de flickor som faktiskt håller på mycket med teknik får lära sig av andra att det inte är teknik de sysslar med. Som exempel nämner hon hästtjejer som ofta är ”extremt tekniska”. De gör allt från att komma på nya tekniska lösningar i stallet och hantera ryktborstar och sadlar, till att bemästra ett djur på 500 kilo.

– Det är kvaliteter som jag tänker mig att företag vill ha. En person som är entreprenöriell, som vågar ta för sig, och som använder tekniska verktyg för att lösa problem. Men hästtjejerna själva tror inte att de håller på med teknik, eftersom de får höra det.

Flickor påverkas också av att stereotypen av någon som sysslar med teknik fortfarande är en man. För att dessa stereotyper inte ska forma en är det viktigt att ha nära förebilder, och störst påverkan har föräldrar och lärare, påpekar hon. Inte superkvinnor och popartister. 

– Det där med förebilder är lurigt. Att bara lyfta fram en kvinna som jobbar med teknik får ingen att bli sugen på att jobba med teknik. De förebilder som finns nära har störst påverkan.

Lärare har allra störst påverkan, enligt Ulrika Sultan. Hur de bemöter teknikintresse och ger stöd i klassrummet spelar stor roll för hur flickorna uppfattar sig själv och för vilka möjligheter de anser sig ha inom teknik.

– Vi ser att många flickor som söker tekniska utbildningar har fått uppmuntran från en lärare som sagt att ”vad bra du är – det här är ju din grej”.

Men för att fler tjejer ska välja en teknikinriktning måste också grundskolans teknikundervisning bli bättre. Skolan har en viktig roll eftersom det är enda platsen där alla barn och ungdomar måste vara.

– Där ges en jättemöjlighet att få elever att upptäcka att de gillar teknik och uppmuntra dem att söka tekniska utbildningar. Där kan man också visa att teknik förändrar världen och vilken makt det är att förstå teknik och jobba med det.

Samtidigt finns det lärare som nästan är rädda för teknik. Ulrika Sultan reagerar starkt när lärare som stöter på en ny teknisk grej eller något som inte fungerar ger upp i stället för att ta sig an problemet och försöka lösa det, även om de inte vet från början hur det ska lösas.

– Det är inte bra när en lärare utstrålar det. Vi måste tänka på hur vi hanterar teknik framför barn. Bland årskurs 1–7-lärare är det till största delen kvinnor som tyvärr har antagit rollen som icke-tekniska.

Ett annat stort problem är lärarbristen. Nästan hälften av lärarna i teknik är obehöriga, och om vem som helst när som helst går in och undervisar i ett ämne de inte kan blir det inte den bästa teknikundervisningen, påpekar hon.

– Tänk vilken ilska det skulle väcka om det handlade om svenska eller matte! Det är Sveriges framtid det handlar om och jag förstår näringslivets oro. Företagen lutar sig mot att det finns en stabil gymnasie- och grundskola där eleverna får med sig de kunskaper som företagen behöver. Men så är det inte idag.

På tre fronter

Tre initiativ från Teknikföretagen för att öka tjejers teknikintresse:

- #CreateTechfidence. På sociala medier sprids ett initiativ under hashtagen #CreateTechfidence som uppmuntrar vuxna att fundera på hur de hanterar teknik inför unga i sin vardag.

- Teknik – 10 lektioner i att förändra världen. En bok som stöttar tekniklärare i att skapa en undervisning som så många som möjligt känner sig inkluderade i, och som utgår från samhällsproblem som intresserar unga.

- Bredda Bilden. En bank med bilder på kvinnor som studerar på teknisk högskola eller jobbar i teknikbranschen. Bilderna är nedladdningsbara med fri användning för de som vill bidra till att bredda bilden.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.