LogoLogo
LogoLogo
Nyhet7 maj 2019

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

Efter bara några veckors praktik erbjöd industriföretaget Bröderna Jansson-Nissavarvet de två nyanlända svetsarna från Syrien anställning. Förutom att företaget behöver kompetensen är det ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.

Ismail och Christin
Abdullah Ismail är en av de nyanlända från Syrien som fått jobb som svetsare på Bröderna Jansson-Nissavarvet. Enligt vd:n Christin Jansson var det praktiken som fick företaget att ta steget och ta in medarbetare som inte kunde svenska.

– Det fungerar helt fantastiskt! De är yrkesskickliga, arbetsvilliga och gör det de ska med stor energi. Ska sanningen fram så har det inte precis sänkt arbetsmoralen på vår arbetsplats, säger Christin Jansson.

Det var ett par år sedan som hörde Arbetsförmedlingen i Halmstad av sig till halländska Bröderna Jansson- Nissavarvet och frågade om två nyanlända från Syrien, Abdullah Ismail och Mohamad Taha, kunde komma på studiebesök.

Båda hade arbetat som svetsare i sitt hemland och för att få ett svenskt bevis på sin kompetens gick de en Lerniakurs där det ingick sju veckor praktik. Under besöket visade det sig att de hade jobbat med just den typ av svetsning som Bröderna Jansson gör.

– De ville göra sin praktik hos oss och vi letar ju efter kompetens. Eftersom det som de hade gjort i sitt hemland stämde så väl med profilen vi behövde erbjöd vi dem att praktisera här, säger vd;n Christin Jansson.

I början kunde de inte så bra svenska och det fanns en viss oro bland medarbetarna för hur det skulle fungera, men ledningen förklarade att det måste gå att lösa.

– Språket är en akilleshäl för att integreras i samhället och därför pushade vi på att de skulle lära sig svenska och även prata svenska med varandra på jobbet. Vi hjälpte dem också att komma igång med SFI på kvällarna.

Efter avslutad utbildning fick de en provanställning på företaget och efter sex månader blev de fast anställda. Nu har de varit fast anställda i ett år. Språket har lossnat efter hand och för Bröderna Jansson har det varit ett rejält lyft.

I början fick företaget ett litet bidrag från Arbetsförmedlingen, men det var inte det viktiga, betonar Christin Jansson. Tack vare praktikperioden vågade Bröderna Jansson ta steget och ta in två nyanlända som inte kunde svenska.

– Det viktiga var att få lära känna dem, få klart för sig vad de kunde och se att de fungerade hos oss, och praktiken kostade ju ingenting. Bidraget var inget vi jagade efter – vi behövde deras kompetens.

Efter att de första två nyanlända anställts har företaget anställt ytterligare två personer på samma sätt. Christin Jansson tror att fler företag skulle överväga att ta in nyanlända om arbetsförmedlare tog aktiv kontakt på samma sätt som i Bröderna Janssons fall.

– Om hon inte hade frågat hade vi kanske inte vi kommit på det. Som företag har man inte riktigt koll på vilken kompetens de som kommer till Sverige har. Kommunikationen som fanns förr mellan företag och arbetsförmedling finns inte längre.

På samma sätt som det tar minst ett halvår innan den som anställs direkt efter gymnasiet har kommit in i jobbet har Bröderna Jansson insett att det tar tid även för någon som inte kan språket.

– Då är det kommunikationen det hänger på den första tiden i stället. De måste också få ett halvår på sig fast de behöver lära sig andra saker.

I början var det mest kritiska att övertyga alla om att det kommer att bli bra. Idag ser alla medarbetare med nya ögon på personer från andra länder och är inte lika snabba med att generalisera personer med en annan bakgrund än deras egen, berättar Christin Jansson.

– Nu har vi lärt oss att det fungerar alldeles utmärkt på vår arbetsplats och det finns en stolthet över att vi gemensamt har sett till att de kommit i arbete och är en del av det svenska samhället.

IntegrationKompetensförsörjningIntegrationArbetsmarknadJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjningkompetensbrist
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist