NYHET5 maj 2019

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Tieto utbildar nu alla chefer i inkluderande ledarskap för att alla ska känna sig välkomna att jobba på företaget, och för att försäkra sig om att inga fördomar byggs in i framtidens it-system.

Alla chefer i den svenska delen av Tieto utbildas nu i inkluderande ledarskap för att öka chefernas förståelse och ge dem en gemensam grund att stå på när de fattar dagliga beslut.
"Jag trodde inte att jag skulle bli så taggad som jag blev", säger Anders Wallin, en av cheferna som gått kursen.

För Tieto och andra it-bolag har situationen skärpts på flera håll – i samhället och bland anställda och kunder. Det skapar nya behov, konstaterar Angela Kristiansson, ansvarig för inkludering på Tieto Sweden.

– Vi jobbar i en global miljö där kunderna ställer nya krav, samtidigt som kampen om kompetensen hårdnar, och en ny generation med nya förväntningar på arbetsgivarna kommer in på arbetsmarknaden.

Som ett led i det har alla chefer i den svenska delen av Tieto i vår utbildats i inkluderande ledarskap under en halv dags workshop. Nästa steg är att erbjuda kursen i resten av koncernen.

Även om Tieto har jobbat systematiskt med inkludering och mångfald under en tid ville man växla upp arbetet genom att öka chefernas förståelse och ge dem en gemensam grund att stå på.

– Nyckeln till att få till en förändring är att stärka muskeln som fattar de dagliga besluten. Det är det som är det svåra – att verkligen förstå att varje beslut påverkar byggandet av en inkluderande kultur.

Utbildningen inleds med en genomgång av vad inkludering och mångfald är och går sedan in på hur man konkret kan jobba med maktstrukturer, normer och att medvetandegöra fördomar.

– I grunden handlar det om hur vi som it-bolag ska bidra till att bygga ett hållbart samhälle. Vi har ett ansvar för att verktygen vi utvecklar åt våra kunder är inkluderande. Bygger vi in fördomar i dem utan att veta om det? Hur undviker vi att överföra dem till morgondagens samhälle?

Tieto har låtit göra en kartläggning av företagets kultur där det utkristalliserades ett antal beslutssituationer med extra stor påverkan när det gäller inkludering, bland annat rekrytering, bemanning och prestationsutveckling. Under kursen simuleras case utifrån dem som cheferna får öva på tillsammans.

– Det är här den faktiska inlärningen händer, när man ser båda sidorna och har bra diskussioner. Då kryper det under skinnet på riktigt och de får utveckla strategier för att bli mer medvetna i sina beslut.

Anders Wallin, leveranschef på Tieto, är en av dem som gått kursen.

– Om jag ska vara helt ärlig var jag inte jättepositivt inställd till att avsätta en hel dag till en kurs i något som jag kände att jag redan kunde. Men det blev faktiskt en ögonöppnare.

Kursen gjorde honom medveten om att han utan att tänka sig för utgår från personer som liknar honom själv.

– Vi tittade på det från flera olika infallsvinklar, och det hade jag inte gjort förut. Nu insåg jag att det finns så många fler nivåer av komplexitet. Jag trodde inte att jag skulle bli så taggad som jag blev.

Tieto har haft ett starkt fokus på jämställdhet mellan könen och Anders Wallin berättar att han har byggt upp en grupp där det är hälften kvinnor och hälften män.

– Men nu visar det sig att det finns så många fler variabler som vi inte tänker på men som är lika viktiga, religion, civilstånd och etnicitet till exempel.

Alla har fördomar och det svåra är att vi ofta inte är medvetna om dem, poängterar Angela Kristiansson. En norm byggs av en majoritet och så länge du är inom normen är det svårt att förstå och se hur ditt beteende påverkar dem utanför.

– Att få den polletten att trilla ner hos våra chefer och medarbetare är nyckeln till att bli en inkluderande organisation på riktigt. Först då kan vi gå vidare och ha andra dialoger. Så länge den grundläggande förståelsen inte finns blir inte andra diskussioner särskilt fruktbara.

En mer inkluderande kultur ger mer engagerade medarbetare och nöjdare kunder. Bättre team som samarbetar bättre gör företaget effektivare, snabbare och mer innovativt, påpekar hon.

– I vår strategi ligger att vi vill skapa en miljö där alla känner sig trygga varje dag. Vi vet att inkludering har stor påverkan på hur medarbetarna upplever oss som arbetsgivare. Det skapar i sin tur en positiv kundupplevelse.

När medarbetare vet att de får vara sig själva på jobbet blir arbetsgivaren attraktivare, konstaterar Angela Kristiansson.

– Engagerade medarbetare är dessutom friskare, har lägre stressnivåer och har roligare på jobbet.

Omställning och yrkesväxlingArbetsmarknadKompetensförsörjningkompetensbristrekrytering
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist