Regeringen presenterar flera satsningar på transportinfrastrukturen. De spänner brett över transportsystemet och ger en god grund för stärkt infrastruktur, bättre totalförsvarsförmåga och förbättrade tillväxtmöjligheter i svensk ekonomi, skriver Madeleine Svenberg, expert infrastruktur.
Det är framförallt flyget som står i centrum för budgetsatsningarna. Kraftigt ökade anslag till regionala flygplatser står i fokus, men ökar gör också anslagen till beredskapsflygplatser. Flyget fyller en viktig funktion för att koppla samman Sverige, såväl i tider av lugn som vid kris och krig. Dess viktiga roll har inte minst synliggjorts under föregående vecka, när såväl vägar som järnvägar översvämmades längst mellersta Norrlandskusten.
Regeringen presenterar också en efterlängtad satsning på ökad internationell tillgänglighet. Fler direktlinjer är en viktig nyckel för att attrahera både investeringar och kompetens till landet. På sikt är det avgörande för en stärkt svensk konkurrenskraft och ökad tillväxt. Dit människor och företag lätt kan ta sig, dit söker sig också investeringar.
Utvecklingen ser ljus ut inom infrastrukturområdet och det är inte en sekund försent
Parallellt satsar regeringen på bättre förutsättningar att transportera gods med hjälp av en stärkt miljökompensation för järnvägstransporter och ökade anslag till Sjöfartsverket. Det stärker förutsättningarna för hållbara, långväga godstransporter och bidrar till transportsektorns klimatomställning.
Trafikverket har dessutom fått i uppdrag att vidta åtgärder för tågfärjetrafiken mellan Sverige och Tyskland. Det är välkommet att redundansen över Öresunds stärks, både ur beredskaps- och tillväxtsyfte.
Fler satsningar på transportinfrastrukturen är också att vänta under kommande år. Innan sommaren presenterades regeringens Arlandautredning, med fokus att stärka tillgängligheten till och från Arlanda. I slutet av 2025 ska nya sätt att genomföra statliga infrastrukturprojekt utredas och under första halvåret nästa år väntas en ny nationell plan för åren 2026–2037 att presenteras. Där ökar anslagen med 20 procent, till allra största del till förmån för satsningar på underhåll av befintlig infrastruktur.
Utvecklingen ser ljus ut inom infrastrukturområdet och det är inte en sekund försent. Idag ser vart femte företag bister i infrastrukturen som ett tillväxthinder. Fokus framåt måste ligga på att underhålla den infrastruktur vi har och att göra kloka satsningar på ökad kapacitet och förbättrad motståndskraft. Här är inte minst ett bättre nyttjande av den privata sektorns innovationskraft nyckeln till framgång.
InfrastrukturskuldenProjekt Infra2050