Internationell handel
Utan handel med omvärlden stannar Sverige. Värdet av svensk export av varor och tjänster uppgår till nästan hälften av Sveriges BNP. Transparenta och tydliga regelverk, tillgängliga marknader, ambitiösa frihandelsavtal, ett effektivt handelsfrämjande och ett väl fungerande multilateralt handelssystem är förutsättningar för att svenska företag ska kunna växa.
Läs mer
Samtidigt är omvärlden allt mer komplex. Handelskonflikter och protektionism ökar. Hindren för dataflöden och personrörlighet, krav på lokalt ägande och otydliga regelverk blir allt fler vilket försvårar för företagen.
Handelskonflikter gör att branscher och företag, som inte har någon koppling till en motsättning, kan drabbas.
EU:s handelspolitik har under de senaste åren fokuserat på defensiva åtgärder och instrument, ofta med ambitionen om en ”jämnare spelplan” eller ett mer självständigt Europa. Vart och ett av de förslag som tagits eller tas fram kan ha sina meriter, men det finns en risk att den samlade effekten bygger murar mot omvärlden. Därför är det nu dags för EU att balansera dessa åtgärder och återigen prioritera en positiv handelsagenda som ökar handelsmöjligheterna och ger nytt marknadstillträde.
Svenskt Näringslivs röst behöver höras och göra skillnad utanför Sveriges gränser. Vi behöver vara tydliga och bidra till att EU fortsätter att förhandla om och ingå frihandelsavtal som underlättar affärerna med länder och marknader som är viktiga för Sverige.
Världshandelsorganisationen WTO:s regler, för drygt 160 medlemsländer, behöver reformeras. EU behöver vara en stark och tydlig röst för frihandel. Svenska intressen behöver synliggöras såväl i EU som i olika internationella fora som WTO och OECD. Syftet är att svenska företag ska ha bra förutsättningar att exportera, importera, investera och dra nytta av en fri och transparent internationell handel.
Aktuella frågor

Utan handel med omvärlden stannar Sverige. Företagen behöver enkla regler och bra handelsavtal för att kunna växa. Det vinner alla på.
Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor
NyhetSå kan EU både stärka konkurrenskraften och minska sårbarheten
EU står inför ett vägval där öppen handel ska balanseras mot växande krav på självförsörjning. På ett seminarium varnade forskare, företag och politiker för att felriktad industripolitik riskerar att urholka Europas konkurrenskraft.
NyhetSvenska företags intresse för USA minskar
Handelsrelationen med USA är förändrad i grunden, från öppen och förutsägbar till delvis stängd med höga tullar. Men hur illa är det för de svenska företag som bedriver handel med USA och vad kan göras åt läget? Svenskt Näringsliv har frågat företagen, skriver experten Henrik Isakson.
NyhetÅret då Trumps tullar skakade om en hel värld
Företagen har tvingats lägga om strategier och leverantörskedjor samt rädda kundrelationer för att hantera Donald Trumps tullar. ”Det har varit ett turbulent år”, sa Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor, under en paneldiskussion på Svenskt Näringsliv.
Webbinarier och evenemang
Alla kommande evenemangVåra senaste webbinarier
Kontaktpersoner

Anna Stellinger
Se kontaktuppgifter
Jonas Berggren
Se kontaktuppgifter
Henrik Isakson
Se kontaktuppgifter
Ingrid Serup
Se kontaktuppgifterStina Wallström
Se kontaktuppgifterBjörn Wedin
Se kontaktuppgifter



