Att avse att göra eller att faktiskt göra - det skatterättsliga företrädaransvaret
I finansplanen för budgetpropositionen 2024 står att regeringen avser att återkomma med förslag om förändringar i reglerna för det skatterättsliga företrädaransvaret, något sådant förslag har dock ännu inte kommit. Men vi utgår naturligtvis från att ett sådant förslag kommer komma inom kort och att man då även tagit i beaktande de konkreta ändringsförslag som lämnats av bland annat Svenskt Näringsliv i remisshantering av SOU 2020:60.
I mer än ett decennium har Svenskt Näringsliv lyft fram allvarliga brister gällande det skatterättsliga företrädaransvaret. Vi ser nu fram emot att regeringen går från att avse att komma med förslag till förändringar i reglerna till att faktiskt komma med sådana förslag. Svenskt Näringsliv har återigen låtit göra en uppföljning, 2024 års kartläggning, av hur reglerna tillämpas i underinstanserna som visar att behovet av reformering alltjämt är angeläget.
Vi har flera gånger här på bloggen tagit upp problematiken med det skatterättsliga företrädaransvaret och den kritik som riktats mot regelsystemet; att det är konkursdrivande, har tillämpats alltför mekaniskt och schablonmässigt, samt att det i praktiken inte görs någon subjektiv bedömning trots lagtextens krav på uppsåt eller grov oaktsamhet.
Som en uppföljning av tidigare rapporter, (se lista nedan) har Svenskt Näringsliv låtit fortsätta uppföljningen av hur reglerna tillämpas i underinstanserna. I 2024 års kartläggning har man gått igenom 573 domar från förvaltningsrätt och kammarrätt som meddelats under perioden 1 november 2021 till den 31 mars 2024.
2024 års kartläggning visar på samma mönster som i tidigare kartläggningar, det vill säga att Skatteverket vinner framgång i domstolarna i princip i samtliga fall. Av 573 domarna påfördes företrädaransvar i 569 fall, det vill säga en bifallsprocent på 99,3 procent. I endast fyra fall har ansökan om företrädaransvar helt avslagits på grund av det subjektiva rekvisiten inte är uppfyllda. Det är naturligtvis svårt att dra några generella slutsatser av dessa fyra domar men i rapporten konstateras att domarna ger uttryck för att det ska röra sig om mycket speciella subjektiva omständigheter, alternativ objektiva omständigheter, för att företrädaransvar inte ska dömas ut,
Den aktuella kartläggningen visar att behovet av en justerad lagstiftning är lika angelägen som tidigare eftersom den rättspraxis domstolarna upprätthåller närmast måste uppfattas som att företrädaransvaret snarast är strikt och att de subjektiva rekvisiten, uppsåt respektive grov oaktsamhet, prövas utifrån objektiva omständigheter innebärande att mycket liten, om ens någon, hänsyn tas till omständigheterna i det enskilda fallet.
Tidigare rapporter i ämnet
· Skatterättsligt företrädaransvar – fiskal gräddfil utan legitimitet (2013)
· Det skatterättsliga företrädaransvaret – tillämpning i underinstanserna (2019)
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
