Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

NYHET Publicerad

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag. 

Ica-gruppen
Foto: Pontus Lundahl/TT

Ica-gruppen har idag exakt lika många män som kvinnor totalt i koncernledningen och tre nivåer ner i organisationen.

Emma Nyquist

"För att få en jämställd organisation behöver vi satsa på kvinnorna just nu", säger Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen.

Foto: Barabild

Ica-gruppens bolag har 12 000 anställda i Sverige och desutom finns det 1300 fristående Ica-handlare med omkring 50 000 anställda.

Även om bolagens grad av mångfald varierar beroende på verksamhet har Ica-gruppen tydligt uttalat att alla arbetsplatser ska präglas av mångfald och inkludering, förklarar Emma Nyquist, mångfaldsstrateg. 

– Inkludering är allra viktigast att fokusera på eftersom det är en förutsättning för att uppnå mångfald. För att ta tillvara på den mångfald som finns behöver vi vara öppna, nyfikna och inkludera varandra. 

Och det räcker inte att lyckas på pappret, betonar hon.  

– Att rekrytera mångfald ger ingen större effekt om inte vi alla inkluderar varandra och verkligen drar nytta av våra olikheter, kompetenser och personligheter. 

Hon betonar vikten av att varje bolag slår fast sina behov utifrån förutsättningarna för den egna verksamheten, men det behövs också gemensamma mål. För Ica-gruppen är ett av dem att det ska finnas lika många män som kvinnor i koncernledningen och på nyckelpositioner.  

Som ett led i det startade Ica-gruppen för några år sedan det kvinnliga 50/50-nätverket. I uppstarten genomfördes en undersökning bland de högsta cheferna med frågor kring att göra karriär på Ica. En insikt från undersökningen var att kvinnorna hade högre ambitioner än männen att göra karriär inom bolaget. 

– Resultatet gav oss ytterligare incitament till att fortsätta jobba med frågan. Även om visste det sedan innan fick det svart på vitt hur viktigt det är att alla har samma förutsättningar för att nå högre positioner.  

För Ica handlar jämställdhet framför allt om att det ger bättre affärsresultat, slår hon fast.  

– Och har vi kvinnliga förebilder i högsta ledningen bidrar det till jämställdhet även på de andra positionerna.  

Ica-gruppen har idag exakt lika många män som kvinnor totalt i koncernledningen och tre nivåer ner i organisationen, och det gjorde att koncernen nyligen fick ta emot pris som det mest jämställda företaget i Lead, ett nätverk för detaljhandeln i Europa.  

Varför startar ni inga manliga nätverk?  

– För att få en jämställd organisation behöver vi satsa på kvinnorna just nu. Det är viktigt att även männen är aktiva i den här förflyttningen och därför är de inbjudna till vissa träffar i de kvinnliga nätverken. Men i de delar där majoriteten är kvinnor kan vi behöva tänka annorlunda. Det är just för att bolagen har så olika förutsättningar som de lokala initiativen är så viktiga.  

För att öka fokus på frågan arrangeras bland annat workshops med alla koncernledningsgrupper om mångfald, inkludering och omedvetna fördomar.  

– Vi behöver samlas kring inkludering. Vad är det och hur gör vi för att komma dit? Det gäller också att erbjuda olika verktyg och diskussionsmaterial kring inkludering för det är inte alltid lätt att jobba med de här frågorna.  

Nästa steg är att ta fram ytterligare verktyg för att underlätta bolagens arbete med mångfald. Det arbetet har precis påbörjats och Emma Nyquist är övertygad om att mycket kommer att handla om inkludering. 

– Det allra viktigaste är att alla våra medarbetare kan gå till jobbet och känna att de kan vara sig själva och att de blir uppskattade för sitt bidrag. 

I slutänden handlar det om att medarbetarna ska kunna bidra med den kompetens de har och göra ett så bra jobb som möjligt på jobbet, betonar hon.  

– Om de inte kan göra det på grund av att de inte kan gå ut med hela sin personlighet får vi inte ut det bästa. Olikheter berikar.  

Som för många andra bolag är entreprenörskap och innovation betydelsefulla framgångsfaktorer framåt för Ica, och där spelar mångfald och inkludering en central roll. Men det är också viktigt för att vara en attraktiv arbetsgivare för framtidens arbetskraft.  

– Många undersökningar visar att unga medarbetare vill vara på ett bolag som präglas av inkludering och mångfald. För oss är det ett sätt att säkra framtida kompetens att ha en arbetsplats där människor trivs och vill vara.  

Allt kopplar tillbaka till kompetensen, konstaterar hon. För att Ica-gruppen ska kunna rekrytera den kompetens som behövs är det viktigt att vara öppen för hela arbetsmarknaden och att göra den tillgänglig för alla. 

– Idag finns det kritiska kompetenser som alla slåss om, till exempel inom digitalisering och artificiell intelligens. Då behöver vi kunna visa på potentialen inom Ica – att alla har förutsättningar att växa här.

Fyra råd 

– Fokusera på jämlikhet och inkludering för då får ni mångfalden på köpet. 

– Odla där engagemanget och affärspotentialen finns. Att göra något bara för att det är snyggt ur ett mångfalds- och inkluderingsperspektiv fungerar inte i längden.  

– Visa de goda exemplen i organisationen. Lyft fram förebilder i form av ledare, medarbetare eller avdelningar som jobbar med frågorna på ett bra sätt. Det skapar inspiration och engagemang. 

– Sätt tydliga mål. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?