Tengai

I början fanns en oro för vad kandidaterna skulle tycka om att bli intervjuade av en robot, men den finns inte kvar. Många kandidater tycker först att det känns konstigt men det släpper när intervjun väl drar igång, enligt företaget TNG som varit med i utvecklingen.

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

NYHET Publicerad

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat. ”Alla får samma chans – ingen väljs bort på grund av en känsla”, säger Åsa Edman Källströmer, vd på TNG.

Åsa Edman Källströmer

"Att hela tiden rekrytera de som liknar oss själva fungerar inte längre", säger Åsa Edman Källströmer på TNG.

Foto: Photographer:Alexander Ruas

Efter flera års utveckling är rekryteringsroboten Tengai nu igång på riktigt. Det är rekryteringsföretaget TNG som tillsammans med teknikföretaget Furhat som har stått för utvecklingen och idag ligger Tengai i ett eget bolag.

Att ta fram en robot som utan fördomar kan intervjua sökande är helt i linje med TNG:s inriktning att rekrytera fördomsfritt och kompetensbaserat. Sedan starten har företaget försökt att gå till botten med varför så många talanger väljs bort på fel grunder i urvalsprocessen.  

– Vi landade i att vi tappar bort kompetensen på vägen genom att fokusera på fel saker som hur personer ser ut, vad de har för kön eller hur gamla de är. Det är naturligt eftersom vi är människor men det hindrar oss att se till den faktiska kompetensen, säger Åsa Edman Källströmer.

Sedan flera år anonymiseras ansökningarna så att rekryteraren exempelvis inte kan se kandidatens ålder och kön. Initialt gör också kandidaterna arbetspsykologiska webbtester som mäter personlighet och begåvning – sådant som inte står i ett cv.

– Begåvning är det som har störst påverkan på en framtida arbetsprestation. Men trots att det absolut inte går att se i ett cv är det där de flesta rekryterare börjar.

Fram till första urvalet är alltså processen anonymiserad och nu finns även möjlighet att använda roboten Tengai den första intervjun.

– Subjektiviteten flyttas längre fram i processen där den gör mindre skada. Vi får med de rätt kandidater som får chansen att visa vad de går för. Det blir en rättvisare process baserad mer på fakta än på känsla.

Hon påpekar att människor oundvikligen fattar beslut utifrån det första intrycket – hur en person ser ut och beter sig. Och beroende på tidigare erfarenheter agerar sedan olika personer på olika sätt.

– Vi vet att det händer mycket i ett mänskligt möte. Kandidaten höjs upp eller förminskas beroende på en personkemi som inte riktigt går att ta på. Det händer inte vid en robotintervju. Där får alla samma chans – ingen väljs bort på grund av en känsla.

Intervjun inleds med att Tengai presenterar sig och berättar hur det går till och börjar sedan ställa kompetensbaserade frågor med följdfrågor som kandidaten besvarar. Tengai är vänlig men ställer samtidigt skarpa frågor som en rekryterare ibland kan uppleva som jobbiga att ställa.

Under intervjun, som totalt tar 20–45 minuter beroende på kandidatens svar, söker roboten ögonkontakt, blinkar och hummar. Efter intervjun transkriberar Tengai det som sagts och samlar i en rapport som rekryteraren sedan tar del av.

I början fanns en oro för vad kandidaterna skulle tycka om att bli intervjuade av en robot, men den finns inte kvar, berättar Åsa Edman Källströmer. Kandidaterna upplever att de får bekräftelse och tycker att det är bättre än att intervjuas på telefon. Dessutom gör det att fler kan komma till intervju.

– Många kandidater tycker först att det känns konstigt men det släpper när intervjun väl drar igång. Den stora vinsten är att alla får samma förutsättningar eftersom inga yttre faktorer påverkar. Tengai bryr sig bara om vad kandidaten säger.

Det är inte många år sedan ansökningar hanterades i pappersformat men tekniken ger nu helt nya möjligheter att automatisera rekryteringsprocessen. För rekryterarens handlar det mindre om att ”skyffla cv:n” och mer om att säkerställa kravprofiler, hitta kandidater och matcha.

– Att effektiviteten ökar gör inte att vi blir färre utan att kvaliteten blir högre. I stället för att lägga så mycket tid på cv-bedömningar kan rekryterarna använda sin kompetens till bättre matchningar.

Samtidigt krävs det en medvetenhet om riskerna med en robot, betonar hon. Algoritmer och kod måste granskas ordentligt.

– Vi har stort fokus på att inte lägga in våra fördomar när vi kodar. Bland annat ser vi till att utvecklingsteamen är diversifierade och vi använder inga historiska data.

Med dagens snabba förändringstakt behöver företagen få in olikheter för högre innovation och starkare drivkraft, menar Åsa Edman Källströmer.

– Att hela tiden rekrytera de som liknar oss själva fungerar inte längre. Vi ledare behöver få in personer som utmanar. Det är jobbigt men det måste få bli lite friktion för att det ska hända saker.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.