Högskola och universitet
Universitet och högskolors effektivitet, kvalitet och relevans är avgörande för att kompetensförsörjningen ska fungera väl och för att studenterna ska ha möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden.
Läs mer
Högre utbildning måste vara rätt dimensionerad, relevant och av hög kvalitet. Formatet är också viktigt. En förutsättning för att åstadkomma rätt utbildning på rätt sätt är god samverkan mellan universitet och högskola respektive näringslivet samt att det finns en lyhördhet för företagens behov. Det högre utbildningssystemet måste understödja företagens kompetensförsörjning.
Många nyexaminerade från utbildningar på högskolor och universitet har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Sett till ett antal jämförande länder som har ungefär samma förutsättningar som Sverige att bedriva högre utbildning har vi näst högst arbetslöshet bland studenter tre år efter examen. En stor andel hamnar i jobb som inte motsvarar deras utbildningsnivå. Samtidigt uppger många företag att de har stora svårigheter att hitta medarbetare med rätt kompetens. Så stor andel som 70 procent av företagen tycker att det är svårt eller mycket svårt att rekrytera till positioner som kräver högskoleutbildning.
Digitaliseringen, globaliseringen och klimatomställningen är en stark omvandlingskraft som påverkar näringslivet. Arbetsmarknaden förändras. Det betyder att det måste finnas fortbildning och vidareutbildning för yrkesverksamma, så kallat livslångt lärande, för att kunna byta arbete och bransch när arbetsmarknaden svänger. Kursutbudet avseende livslångt lärande måste liksom programutbildning utgå från näringslivets behov.

Bra med mer resurser till lärarutbildningarna
Peter Honeth har lämnat över sin utredning om hur landets lärarutbildningar ska förbättras. Bland annat ska avhoppen stoppas och det skjuts till extra resurser. ”Det innebär möjligheter till en ökad kvalitet i lärarutbildningarna”, säger Ulrika Wallén, policyexpert för högre utbildning.

Så kan Sveriges nya STEM-strategi börja leverera
Sverige har fått en STEM-strategi och en särskild delegation för att skolan ska fokusera mer på matematik, teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Det är bra, men nu måste det också bli verkstad. ”Jag kan inte nog understryka hur viktigt det här arbetet är”, säger Lena Eliasson, Saab.

Lista: Utbildningen där 100 procent får jobb – ”Viktigt göra medvetna val”
Trots att svenska företag skriker efter högutbildad personal har arbetslösheten bland akademiker nått rekordnivåer. En ny rapport visar på stora skillnader i arbetsmarknadsetablering beroende på val av utbildning. ”Det är en obalans”, säger experten Ulrika Wallén.
Våra senaste webbinarier

Så får vi fler att välja STEM
Sändes: 2025-09-02

Utbildning för arbetsmarknaden eller för arbetslöshet?
Sändes: 2023-12-13

Kunskapsnation i världsklass - Så lyfter vi svensk högre utbildning och forskning!
Sändes: 2022-11-29

Högskolepejl - studenters etablering på arbetsmarknaden
Sändes: 2022-09-20

Så får vi fler att välja STEM
Sändes: 2025-09-02

Utbildning för arbetsmarknaden eller för arbetslöshet?
Sändes: 2023-12-13

Kunskapsnation i världsklass - Så lyfter vi svensk högre utbildning och forskning!
Sändes: 2022-11-29
Kontaktpersoner
Ulrika Wallén
Se kontaktuppgifter
Senaste artiklarna
- Nyhet – 22 september 2025
Så kan Sveriges nya STEM-strategi börja leverera
Sverige har fått en STEM-strategi och en särskild delegation för att skolan ska fokusera mer på matematik, teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Det är bra, men nu måste det också bli verkstad. ”Jag kan inte nog understryka hur viktigt det här arbetet är”, säger Lena Eliasson, Saab.
- Nyhet – 17 september 2025
Lista: Utbildningen där 100 procent får jobb – ”Viktigt göra medvetna val”
Trots att svenska företag skriker efter högutbildad personal har arbetslösheten bland akademiker nått rekordnivåer. En ny rapport visar på stora skillnader i arbetsmarknadsetablering beroende på val av utbildning. ”Det är en obalans”, säger experten Ulrika Wallén.
- Rapport – 17 september 2025
Högskolepejl - Högskolestudenters etablering på arbetsmarknaden, Svenskt Näringsliv, September 2025
- Rapport – 25 juni 2025
Tillväxtagenda 2035 - För ett växande Sverige
- Nyhet – 23 april 2025
Statligt ingenjörspaket räcker inte − ”Går ut över välståndet i Sverige”
Regeringens paket för att stärka utbildningen av ingenjörer i Sverige räcker inte för att möta näringslivets akuta behov, visar en ny rapport. ”Brister det i kompetensförsörjningen och innovationskraften tvingas företagen säga nej till uppdrag”, säger Ulrika Wallen, expert på högskolefrågor.
- Rapport – 14 april 2025
Reformer för ingenjörslandet Sverige - Företagens syn på regeringens ingenjörssatsning Mars 2025
- Remissvar – 20 mars 2025
Remiss av betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81)
- Remissvar – 5 mars 2025
Remiss avseende förslag till Skolverkets föreskrifter om erkännande av yrkeskvalifikationer samt villkor för behörighet och legitimation för lärare och förskollärare med utländsk utbildning
- Remissvar – 5 mars 2025
Remiss avseende förslag till Skolverkets föreskrifter om erkännande av yrkeskvalifikationer samt villkor för behörighet och legitimation för lärare och förskollärare med utländsk utbildning
- Nyhet – 24 februari 2025
Nu får Sverige en STEM-strategi
Regeringen presenterar en STEM-strategi för Sverige. ”Sveriges framtida tillväxt och konkurrenskraft hänger på att vi åter blir en ledande kunskapsnation”, säger Mia Bernhardsen, avdelningschef.