Nya svenska storföretag – Behövs det, och finns de?

RAPPORT Publicerad
Nya_stora_foretag.pdf

Sverige har en tradition av framgångsrika storföretag. Under decennierna från industrialismens genombrott fram till mitten av 1960-talet bidrog de starkt till det ”svenska undret” och en mycket snabb ökning av svenskarnas välstånd. Men sedan hände som bekant något – framväxten av svenska storföretag mer eller mindre upphörde.

Vad berodde denna abrupta nedgång på? Och hur har det egentligen sett ut de senaste decennierna? Vad finns det för lärdomar vi kan dra och vilken politik behövs för att gynna framväxten av nya svenska storföretag?

I den här rapporten – skriven av Anders Bornefalk, ekonomie doktor – besvaras de här frågeställningarna. I rapporten belyses också storföretagens viktiga roll i ekonomin. I en tid när vi talar mycket om småföretagandets roll – vilket förstås är viktigt – är det lätt att glömma att de stora företagen, liksom huvudkontorens lokalisering, fortsätter att spela en stor roll för samhällsekonomin.

Författare