Ismail och Christin

Abdullah Ismail är en av de nyanlända från Syrien som fått jobb som svetsare på Bröderna Jansson-Nissavarvet. Enligt vd:n Christin Jansson var det praktiken som fick företaget att ta steget och ta in medarbetare som inte kunde svenska.

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

NYHET Publicerad

INTEGRATION Efter bara några veckors praktik erbjöd industriföretaget Bröderna Jansson-Nissavarvet de två nyanlända svetsarna från Syrien anställning. Förutom att företaget behöver kompetensen är det ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson. 

– Det fungerar helt fantastiskt! De är yrkesskickliga, arbetsvilliga och gör det de ska med stor energi. Ska sanningen fram så har det inte precis sänkt arbetsmoralen på vår arbetsplats, säger Christin Jansson.

Det var ett par år sedan som hörde Arbetsförmedlingen i Halmstad av sig till halländska Bröderna Jansson- Nissavarvet och frågade om två nyanlända från Syrien, Abdullah Ismail och Mohamad Taha, kunde komma på studiebesök.

Båda hade arbetat som svetsare i sitt hemland och för att få ett svenskt bevis på sin kompetens gick de en Lerniakurs där det ingick sju veckor praktik. Under besöket visade det sig att de hade jobbat med just den typ av svetsning som Bröderna Jansson gör.

– De ville göra sin praktik hos oss och vi letar ju efter kompetens. Eftersom det som de hade gjort i sitt hemland stämde så väl med profilen vi behövde erbjöd vi dem att praktisera här, säger vd;n Christin Jansson.

I början kunde de inte så bra svenska och det fanns en viss oro bland medarbetarna för hur det skulle fungera, men ledningen förklarade att det måste gå att lösa.

– Språket är en akilleshäl för att integreras i samhället och därför pushade vi på att de skulle lära sig svenska och även prata svenska med varandra på jobbet. Vi hjälpte dem också att komma igång med SFI på kvällarna.

Efter avslutad utbildning fick de en provanställning på företaget och efter sex månader blev de fast anställda. Nu har de varit fast anställda i ett år. Språket har lossnat efter hand och för Bröderna Jansson har det varit ett rejält lyft.

I början fick företaget ett litet bidrag från Arbetsförmedlingen, men det var inte det viktiga, betonar Christin Jansson. Tack vare praktikperioden vågade Bröderna Jansson ta steget och ta in två nyanlända som inte kunde svenska.

– Det viktiga var att få lära känna dem, få klart för sig vad de kunde och se att de fungerade hos oss, och praktiken kostade ju ingenting. Bidraget var inget vi jagade efter – vi behövde deras kompetens.

Efter att de första två nyanlända anställts har företaget anställt ytterligare två personer på samma sätt. Christin Jansson tror att fler företag skulle överväga att ta in nyanlända om arbetsförmedlare tog aktiv kontakt på samma sätt som i Bröderna Janssons fall.  

– Om hon inte hade frågat hade vi kanske inte vi kommit på det. Som företag har man inte riktigt koll på vilken kompetens de som kommer till Sverige har. Kommunikationen som fanns förr mellan företag och arbetsförmedling finns inte längre.

På samma sätt som det tar minst ett halvår innan den som anställs direkt efter gymnasiet har kommit in i jobbet har Bröderna Jansson insett att det tar tid även för någon som inte kan språket.

– Då är det kommunikationen det hänger på den första tiden i stället. De måste också få ett halvår på sig fast de behöver lära sig andra saker.

I början var det mest kritiska att övertyga alla om att det kommer att bli bra. Idag ser alla medarbetare med nya ögon på personer från andra länder och är inte lika snabba med att generalisera personer med en annan bakgrund än deras egen, berättar Christin Jansson.

– Nu har vi lärt oss att det fungerar alldeles utmärkt på vår arbetsplats och det finns en stolthet över att vi gemensamt har sett till att de kommit i arbete och är en del av det svenska samhället.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.