NYHET19 november 2019

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.

"Vi måste titta på helheten och får inte utesluta halva arbetsmarknaden. Det gäller både när vi söker och attraherar nya medarbetare och när vi utvecklar våra interna processer". Det säger Katarina Matson, ansvarig för företagskultur och mångfald på Volvo Cars.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Fordonsindustrin har tagit stora steg framåt när det gäller jämställdhet och mångfald även om det fortfarande är en mansdominerad bransch. Det säger Katarina Matson, globalt ansvarig för företagskultur och mångfald på Volvo Cars.

‚Äď M√•ngfald och inkludering √§r viktigare √§n n√•gonsin eftersom bilbranschen √§r extremt konkurrensutsatt just nu. Helt nya akt√∂rer som kommit in p√• marknaden g√∂r att kampen h√•rdnar.

Volvo Cars måste ta sig an framtida utmaningar kring mobilitet och hitta nya lösningar kring användandet av bil, och vad bilen ska stå för i samhället, påpekar hon.

‚Äď Ska vi vara en relevant akt√∂r med en l√•ngsiktig l√∂nsamhet m√•ste vi ha en m√•ngfald bland v√•ra medarbetare. Vi blir mer innovativa och kreativa, fattar b√§ttre beslut och skapar b√§ttre l√∂sningar.

Dessutom hjälper medarbetare som har olika kön, ålder, nationalitet, utbildning och intressen Volvo Cars att förstå sina olika målgrupper och deras behov av olika produkter och tjänster. Samtidigt är kampen om talangerna stenhård och därför letar Volvo Cars i allt större utsträckning kompetens även utanför Sverige.

‚Äď Vi beh√∂ver t√§nka mycket bredare och f√∂rs√∂ka att hitta talanger p√• andra st√§llen √§n vi traditionellt har letat. S√∂ker vi bara i Sverige hittar vi inte kompetensen vi beh√∂ver.

Volvo Cars mål har varit att det senast år 2020 ska finnas att 35 procent kvinnor i ledande positioner. Siffran ligger just nu på 29 procent men företaget skruvar nu ändå upp sina ambitioner och säger att det ska vara lika många kvinnor som män i ledande befattning.

‚Äď Att det ska vara 50‚Äď50 √§r en ambiti√∂s m√•ls√§ttning som nog m√•nga tycker √§r v√§ldigt utmanande. Vi m√•ste titta p√• helheten och f√•r inte utesluta halva arbetsmarknaden. Det g√§ller b√•de n√§r vi s√∂ker och attraherar nya medarbetare och n√§r vi utvecklar v√•ra interna processer.

För att nå dit behöver Volvo Cars i varje steg analysera vad som går att göra för att öka jämställdheten, konstaterar hon. Det handlar om allt från att ingen ska hamna efter i samband med föräldraledighet till att se till att alla får en schyst karriärutveckling, och att skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Både kvinnor och män vill kunna kombinera karriär, fritid och familj.

‚Äď Vi vet att det h√§r g√∂r oss till en attraktivare arbetsgivare framf√∂r allt f√∂r yngre och nya personer. F√∂r v√•ra medarbetare √§r det viktigt att kunna v√§xa och bidra oavsett vilka de √§r och varifr√•n de kommer.

Ett annat mål är att minst 35 procent av de högsta cheferna ska ha icke-svensk bakgrund, och även om Volvo Cars har nått upp till 33 procent idag finns det mer att göra även här, påpekar hon.

F√∂r att √∂ka m√•ngfalden r√§cker det inte att statistiken ser bra ut ‚Äď det m√•ste genomsyra verksamheten f√∂r att h√§nda p√• riktigt.

‚Äď L√•ngsiktighet √§r centralt f√∂r att lyckas med m√•ngfald. Vissa √§r ot√•liga och vill se snabba l√∂sningar men det √§r n√§r man √§r konsekvent som det blir resultat.

Som exempel nämner Katarina Matson att Volvo Cars har rekryterat flera kvinnor till tyngre positioner i forsknings- och utvecklingsdelen.

‚Äď N√§r vi f√•r fler kvinnliga f√∂rebilder ser vi att vi stadigt f√•r fler kvinnliga s√∂kande och att det ger ringar p√• vattnet.

Volvo Cars använder en hel palett av metoder för att attrahera fler kvinnor, utlandsfödda och unga. Allt från traineeprogram, arbetsmarknadsmässor och sociala medier, till partnerskap med organisationer som jobbar för ökad mångfald.

Bland annat är Volvo Cars en aktiv partner till företaget Mitt Liv som hjälper utlandsfödda akademiker att komma ut på arbetsmarknaden. Det har lett till att Torslandafabrikens drygt 200 ledare gått ett skräddarsytt inkluderande ledarskapsprogram för att utveckla sig själva och lära sig att hantera omedvetna fördomar.

Varje år deltar flera Volvo Cars-medarbetare också som mentorer och det har hänt att adepter senare kommer tillbaka som anställda.

‚Äď Att vara mentor √§r ett berikande s√§tt att hj√§lpa n√•gon att komma i arbete och samtidigt √∂ppnar det v√•ra √∂gon och hj√§lper oss att f√∂rst√• vad vi ska g√∂ra annorlunda f√∂r att vara attraktiva f√∂r utlandsf√∂dda.

För att få unga tjejer att fortsatt intressera sig för teknik samarbetar Volvo Cars bland annat med Women in tech, Pepp där tjejer på gymnasiets natur- och teknikprogram får en chalmersstudent som mentor, och Introduce a girl to engineering day som arrangerar företagsbesök för tjejer mellan 13 och 19 år, där de får träffa yrkesverksamma teknik- och ingenjörskvinnor.

När det gäller mångfald är en nyckelfaktor att lyssna och ta hjälp av andra, betonar Katarina Matson.

‚Äď Det finns m√•nga f√∂retag som g√∂r mycket bra och det g√§ller att n√§tverka och ta del av den kraften. Alla vill samma sak men vi st√∂ter p√• olika problem och d√• vi kan l√§ra av varandra och tillsammans skapa f√∂r√§ndring.

Tre tips:

‚Äď Var uth√•llig och t√•lmodig. Arbetet f√∂r √∂kad m√•ngfald √§r st√§ndigt p√•g√•ende.

‚Äď Lyssna p√• medarbetare, experter och andra f√∂retag. Vad tycker de fungerar? Vad fungerar inte?

‚Äď Var nyfiken och v√•ga testa nya l√∂sningar.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldArbetsgivarfrågorKompetensförsörjningkompetensbrist
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist