NYHET14 oktober 2019

Spelet mellan politiker och företagare allt mer komplext och rörligt

Nära hundra deltagare var på plats på Södra berget i Sundsvall när Svenskt Näringsliv arrangerade Arbetsgivardagen 2019.

Foto: Anders Lövgren

Inledningen med Tove Lifvendahl hade rubriken “Att förstå och påverka politiken” och handlade om hur olika aktörer gör för att påverka samhällsutvecklingen och vilken roll medier spelar.

– Väldigt tillspetsat brukar företagare sägas bara tänka på att tjäna pengar och en politiker bara på att vinna röster från väljare. En viss sanning finns i det och styr deras agerande, inledde Tove Lifvendahl som sedan nyanserade sina teorier.

Tove Lifvendahl som nu är politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet var under sex år kommunikationschef på Svenskt Näringsliv och har i samarbete med S-politikern Lena Josefsson skrivit en bok med titeln Ingen kommer undan politiken. Hon har sett hur symbiosen samhälle, media och politik genomgått en stor förändring.

– När ett parti tidigare ville driva en fråga processades den först i ett ganska slutet system genom utskott och riksdag för att sedan komma ut som en politisk produkt och bli omdebatterad i media. I dag skickar myndigheter eller partier ut idéer som testballonger i media eller håller en presskonferens för att sedan pejla av mottagandet. Ett intressant aktuellt exempel är Skolverkets förslag om att ta bort antiken ur grundskolans läroplan som snabbt fick hård kritik och därför drogs tillbaka, säger Tove Lifvendahl.

Detta gör att det finns många fler möjligheter för väljarbasen att vara med och påverka, det gäller bara att vara på alerten när testballongerna släpps iväg.

Tove Lifvendahl återkom ofta i föreläsningen till det faktum att nutida politik och samhällsutveckling präglas av stor dynamik och att det då gäller att även ha ett öppet förhållningssätt till skeenden.

Några exempel: Vem kunde förutse att USA:s och Nordkoreas båda lite speciella ledare skulle få feeling och börja träffas? Eller kunde vi ana att digitaliseringen skulle gå så snabbt?

Det gäller, tycker Tove Lifvendahl, också att vara medveten om att det lånas tankar, argument och vokabulär från alla håll och kanter. Det kan göra att aktörer marknadsför sina åsikter på sätt som väcker uppmärksamhet och som utmanar invanda mönster.

– Kartor ritas om hela tiden. Offentliga verksamheter pratar i dag om sina kunder, Polisen har volontärer i sin verksamhet och Ikea har en kundklubb som heter Family. Och just när vi tror att vi har koll så ritas kartan om genom exempelvis de aktörer som driver delningsekonomin.

Tove Lifvendahls föreläsning var fullspäckad med exempel på hur det puttrar i denna gryta, både nationellt och internationellt, och hur vi kan välja att förhålla oss till utvecklingen. När hon efteråt signerade sin bok uttryckte många sin uppskattning och önskade att de fått höra ännu mer.

Dagen fortsatte sedan med tre block om totalt nio seminariepass. Några röster om aktuella utmaningar som arbetsgivare och om Arbetsgivardagen hittar du i bildspelet.

Arbetsgivarfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist