Grundskola
En väl fungerande kompetensförsörjning är avgörande för svenska företags konkurrenskraft och för Sveriges välstånd. Där spelar kvaliteten i grundskolan en oerhört viktig roll. Svenskt Näringsliv fokuserar på faktorer som bidrar till att eleverna får tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att framgångsrikt kunna gå vidare till gymnasieskolan och senare yrkes- och utbildningsval.
Läs mer
Därför har vi bland annat etablerat Näringslivets skolforum som arena där forskning, skolväsende, politik, näringsliv och andra samhällsaktörer kan hitta lösningar som kan förbättra kunskapsresultaten i svensk grundskola – ofta med erfarenheter från andra länder som fond.
Svenska skola behöver bättre och tydligare information så att elever och vårdnadshavare kan välja rätt skola och utbildning men också för att underlätta uppföljningar av undervisningens kvalitet och resultat. Vi måste också bli bättre på att tidigt identifiera elever som svårt i skolan så att de kan tå tidig och effektiv hjälp.
Svenskt Näringsliv vill även stärka studie- och yrkesvägledningen så att eleverna lättare ser hur deras förvärvade kunskaper också kan ge möjligheter till ett utvecklande yrkesliv.
Fördjupning

Så kan Sveriges nya STEM-strategi börja leverera
Sverige har fått en STEM-strategi och en särskild delegation för att skolan ska fokusera mer på matematik, teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Det är bra, men nu måste det också bli verkstad. ”Jag kan inte nog understryka hur viktigt det här arbetet är”, säger Lena Eliasson, Saab.
Ojämlik utbildning i glesbygd en utmaning för hela Sverige
Skolverkets nya rapport om grundskolan i glesbygd bekräftar det Svenskt Näringsliv länge har påpekat: elever på landsbygden får inte samma möjligheter till en likvärdig utbildning som elever i städer, skriver Gustav Blix, ansvarig för grundskolefrågor.

Toppresultat för svenska elever i kunskapsmätning – men skolan tudelad
Under många år sjönk Sveriges resultat i den internationella kunskapsmätningen TIMSS, men nu har resultaten återhämtat sig, visar skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren i en ny, fördjupande analys av TIMSS 2023.
Våra senaste webbinarier

Så får vi fler att välja STEM
Sändes: 2025-09-02

Så minskar vi läsgapet i svensk skola
Sändes: 2025-06-03
Förbättrad lärarförsörjning och stärkt status för läraryrket i Sverige
Sändes: 2024-12-11

Så lyfter vi kvaliteten på mattelektionerna
Sändes: 2024-11-20
Så lyfter vi matematiken i grundskolan!
Sändes: 2024-04-17

Viten eller vägledning- hur kan inspektioner ge bättre skolresultat?
Sändes: 2023-12-13

Kan bättre kursplaner lyfta Sveriges svaga matte-resultat?
Sändes: 2023-11-28

Läskrisen på lågstadiet: så illa är det och en väg framåt
Sändes: 2023-10-26
Så hindrar vi att STEM-strategin blir en papperstiger - erfarenheter från Danmark
Sändes: 2023-10-03

Går det att lyfta kunskapsresultaten i utanförskapsskolorna?
Sändes: 2023-08-29

Så får vi fler att välja STEM
Sändes: 2025-09-02

Så minskar vi läsgapet i svensk skola
Sändes: 2025-06-03
Förbättrad lärarförsörjning och stärkt status för läraryrket i Sverige
Sändes: 2024-12-11

Så lyfter vi kvaliteten på mattelektionerna
Sändes: 2024-11-20
Så lyfter vi matematiken i grundskolan!
Sändes: 2024-04-17

Viten eller vägledning- hur kan inspektioner ge bättre skolresultat?
Sändes: 2023-12-13

Kan bättre kursplaner lyfta Sveriges svaga matte-resultat?
Sändes: 2023-11-28

Läskrisen på lågstadiet: så illa är det och en väg framåt
Sändes: 2023-10-26
Så hindrar vi att STEM-strategin blir en papperstiger - erfarenheter från Danmark
Sändes: 2023-10-03
Kontaktpersoner
Gustav Blix
Se kontaktuppgifter
Senaste artiklarna
- Nyhet – 22 september 2025
Så kan Sveriges nya STEM-strategi börja leverera
Sverige har fått en STEM-strategi och en särskild delegation för att skolan ska fokusera mer på matematik, teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Det är bra, men nu måste det också bli verkstad. ”Jag kan inte nog understryka hur viktigt det här arbetet är”, säger Lena Eliasson, Saab.
- Rapport – 22 september 2025
Läs- och skrivundervisning för yngre elever
- Nyhet – 11 september 2025
Ojämlik utbildning i glesbygd en utmaning för hela Sverige
Skolverkets nya rapport om grundskolan i glesbygd bekräftar det Svenskt Näringsliv länge har påpekat: elever på landsbygden får inte samma möjligheter till en likvärdig utbildning som elever i städer, skriver Gustav Blix, ansvarig för grundskolefrågor.
- Nyhet – 3 september 2025
”Slajm och K-pop” – så kan unga lockas till STEM-utbildningar
Trots att efterfrågan på ingenjörer och forskare ökar i Sverige har det blivit allt svårare att locka unga till naturvetenskapliga ämnen. Nu lyfts nya vägar fram för att vända trenden. ”Det kan väcka intresset”, säger författaren och tv-producenten Elin Ek.
- Remissvar – 1 september 2025
Ett likvärdigt betygsystem (SOU 2025:18)
- Nyhet – 7 augusti 2025
Toppresultat för svenska elever i kunskapsmätning – men skolan tudelad
Under många år sjönk Sveriges resultat i den internationella kunskapsmätningen TIMSS, men nu har resultaten återhämtat sig, visar skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren i en ny, fördjupande analys av TIMSS 2023.
- Nyhet – 27 juni 2025
Imponerande comeback av svensk skola – men utmaningarna är många
Svenska elever presterar allt bättre, men det finns också stora elevgrupper som halkar efter. ”Skolans kanske största utmaning är det vi kallar den tudelade skolan”, säger Gustav Blix, ansvarig för grundskolefrågor.
- Nyhet – 18 juni 2025
Nödvändig kunskapsinjektion i läro- och kursplaner
Läroplansutredningen är ett viktigt steg framåt för svensk skola. Mer kunskapsrika kurs- och ämnesplaner kan bli viktiga byggstenar för att bättre vägleda lärare, men även landets läromedelsförfattare och lärarutbildare, skriver Gustav Blix, policyexpert kompetensförsörjning.
- Remissvar – 13 juni 2025
Remiss av betänkandet Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande (SOU 2025:19)
- Nyhet – 9 juni 2025
Här är eleverna med bristande läs- och skrivförmåga
Läs- och skrivförmågan skiljer sig åt mellan barn med svensk och utländsk bakgrund. Läsgapet börjar redan i förskoleklass och det bara växer och växer, visar en ny rapport. ”I den här rapporten fokuserar vi på gruppen elever som skolan inte riktigt lyckas med”, säger skolforskaren Josefin Nilsson.